niedziela, 6 sierpnia 2017

Życie ukryte w zamyśle bł. O. Honorata

EUCHARYSTIA A ŻYCIE UKRYTE
            Ukryte życie zakonne, które jest specyficzną cechą życia Sióstr Sercanek ma swoje źródło i uzasadnienie w Ewangelii. Nasz Założyciel bł. Honorat Koźmiński ideał tego rodzaju życia odczytał kontemplując życie Świętej Rodziny – Jezusa, Maryi i św. Józefa. To ciche, ukryte życie Świętej Rodziny w prostocie nie różniące się od życia innych ludzi, a oddanej całkowicie Bogu. Dziś zatrzymamy się w naszej refleksji nad życiem zakonnym, a Eucharystią. Bł. Honorat określił Eucharystię „skarbem Kościoła”.
            Patrząc na życie Jezusa w Nazarecie, na Jego przeżywanie codzienności, na Jego słowa i czyny odnajdujemy wzór na nasz zakonny styl życia. Jezus ukrył swoje Bóstwo i głęboko zjednoczone z Ojcem w ciszy domu nazaretańskiego jawił się jako zwykły. Kiedy rozpoczął swoją działalność apostolską również ukrywał swoje Bóstwo.

            Przez swoje słowa i czyny ukazywał nie siebie, ale swojego Ojca i Jego miłość. To Jezus objawił na Boga jako Ojca, który jest Miłością. (por.1J 4, 8-9) A dziś? Ta miłość Boga jest z nami. „Oto Ja jestem z wami po wszystkie dni aż do skończenia świata”. Miłość Boga ukryta w Tabernakulum pod postacią chleba i wina. Taka jest Tajemnica Boga ukrytego. Bł. Honorat pisze: „ Od czasu, odkąd Pan Jezus po raz pierwszy zstąpił na ziemię, do tej chwili nie rozstaje się z nami i bezustannie pozostaje obecny w Kościele w duchu, a szczególniej obecny jest w całej swojej istocie w Najświętszym Sakramencie.”
            Ukrycie Boga ujawnia się jeszcze głębiej w Eucharystii niż w ziemskim ukryciu. Ojciec Honorat pisze: „W tej tajemnicy ponawia się Jego życie ukryte, bo On tu jest bardziej ukryty niż w Nazarecie. Tam krył się pod postacią ludzką, tu pod postacią chleba, tam przez trzydzieści lat, tu przez tyle wieków – tam dawał przykład posłuszeństwa świętemu Józefowi, tu kapłanom, na których głos jest posłuszny i zatrzymuje się póki im się podoba.”
            Czym wytłumaczymy ukrycie i uniżenie Boga pod prostymi znakami – chleba i wina? Tłumaczyć może tylko wielka nieogarniona miłość Boga. Sakrament ten nazywamy też sakramentem miłości. Ojciec Honorat podkreśla, że tu zawiera się szczyt miłości Boga do człowieka.
            „...dziś Pan Jezus w Przenajświętszym Sakramencie ukryty ciągle zostaje, a to ukrycie Jego jest najwyższym aktem miłości Boga i ludzi i najskuteczniejszym środkiem obcowania z nimi, zbliżania ich do Boga.” Miłość Boga do człowieka skłoniła Go do takiego uniżenia, aby być blisko człowieka. Każdy, nawet największy grzesznik może przyjść do Niego. Przez swoją bliskość Bóg zmniejsza przestrzeń odległości między Sobą a grzesznikiem. Tylko wielka miłość może tak przybliżyć się tak do człowieka. W ukryciu tabernakulum obecny jest Jezus we wszystkich tajemnicach Jego życia, a więc w tajemnicy narodzenia, ofiarowania, nauczania, uzdrawiania, męki i zmartwychwstania. To tajemnica „realnej” obecności Chrystusa Pana. (por. Jan Paweł II, Mane nobiscum Domine 16)
            Zapytamy jak siostra przeżywa i realizuje powołanie do ukrytego życia zakonnego i jaki jest odniesienie do Eucharystii? Powołanie do życia zakonnego jest darem wewnętrznym otrzymanym od Boga. Istotą powołania jest zażyła przyjaźń z Bogiem, która rozwija się i wzrasta w sercu osoby powołanej. Powołanie, jest więc darem ukrytym. Dla osoby przyjęty dar powołania jako „wielkiego skarbu” jest też tajemnicą Boga. Dla siostry Jezus, jako najwyższa wartość jest ukryty.
            Sens ukrycia siostry jest też w tym, aby na wzór Jezusa ukryć swoją „wielkość”, a nie schować się w formie ucieczki. Widzimy, więc, że w ukryciu zakonności chodzi o duchowy wymiar tej idei. Bł. Honorat zachęca siostry do ukształtowania siebie na osobę ukrytą w Bogu tak, aby jednym jej pragnieniem było niesienie miłości Boga w środowisko, w którym żyje. Wzorem i źródłem takiej formy jest Jezus przebywający w Najświętszym Sakramencie. Jego jedynym pragnieniem jest, aby pociągnąć wszystkich do Siebie i dać Siebie. Siostra zjednoczona ściśle z Jezusem pragnie, aby Jezus był znany dla wszystkich jako Miłość. Do Jezusa chce pociągnąć każdego spotkanego człowieka na swojej drodze. Pisze O. Honorat: „...ukrycie sług Jego z pobudek miłości Boga, chwały Jego i dusz pożytku czyniona, myszą być miłe Panu Bogu i rzeczywiście są najwyższym aktem miłości Boga i ludzi i najskuteczniejszym środkiem wpływania na nich”.
            Wskazywać na Jezusa na różne sposoby zwłaszcza przez bezinteresowną miłość, dobroć, życzliwość to praktyczny sens ukrycia siostry. Sercanki mają ukazywać Boga jako miłość i nieść Go podejmując pracę wychowawczą z dziećmi i młodzieżą. Każde dziecko w przedszkolu, młodzi w szkole w życiu mają dostrzec Jezusa, Jego miłość i dobroć. Siostra w myśl ukrycia ma siebie „ukryć”, czyli unikać pragnienia przypodobania się ludziom. O. Honorat przypomniał: „...to Pan Jezus ma się w nich podobać ludziom.” Siostra pragnie być znana tylko Bogu.
            Być takim znakiem obecności Jezusa wymaga od siostry upodobnienia się do Niego. I dlatego kontakt z Jezusem Eucharystycznym, czyli z żywym Bogiem, rozmowa z Nim, kontemplacja Jego miłości i życia jest dla osoby zakonnej nieodzowne. Jezus w prostym znaku „chleba” jest pokorny. Uniża się, chociaż jest Bogiem, aby być przystępnym dla każdego. Siostra naśladując Jezusa zapomina o sobie i w swoim prostym stylu bycia jest przystępna i otwarta dla każdego. A w środowisku, gdzie otoczenie nie jest przychylne, czy nie uznaje wartości ewangelicznych, siostra przez swoją postawę, słowo, dobroć, połączone z cicha ofiarą może skutecznie wpływać na zmianę myślenia i wybór prawdziwych wartości,. Jezus w Eucharystii cichy, milczący, pokorny ukrywa Swój majestat. Siostra oddana Bogu i jemu tylko znana z całkowitego poświęcenia może wzrastać w postawie duchowej. Wszystko, co czyni w swej intencji serca ofiaruje tylko Bogu i Jego chwały. A więc ukrycie ubogaca siostrę, bo prowadzi do coraz większej pokory wobec Boga i ludzi.

s. Maria M. - CSM